woensdag 3 oktober 2012

Inwinteren

De winter komt er aan. De bijen zijn ingewinterd.
Zoals te zien was op de foto van net na de zomervakantie, lagen er nog wat mijten op de lade. De Wageningse Universiteit, Praktijkonderzoek Plant & Omgeving, heeft in 2006 een brochure uitgebracht met betrekking tot de Varroa bestrijding. Hierin las dat je de varroamijt bestreden moet hebben, voordat de winterbijen worden gevormd De winterbijen worden eind september tot in november gevormd. Indien je wilt weten in hoeverre je volk is besmet met varroamijten moet je de mijtenval gaan tellen.

Dit werkt als volgt; je moet de schuiflade onder je kast schuiven, en dan gedurende één week de gevallen mijten tellen. Om te weten wat je dagelijkse mijtenval is, deel je deze periode door het aantal dagen dat de je de lade eronder hebt. Je moet vooral de vrouwelijke, de rode mijten, tellen. De berekening is hierbij dat één mijt in de zomer telt voor 30 mijten en één mijt in de winter telt voor 400 mijten. Ik wist dat ik mijten had, maar in de periode dat het mierenzuur werkzaam was heb ik ze niet kunnen tellen, dus besloot ik nogmaals met mierenzuur te bestrijden.

Dit was denk ik een goede beslissing, want wanneer ik nu, 2 oktober ’12, opnieuw over het internet surf, lees ik dit keer bij het WUR dat het mijtentellen een onbetrouwbare methode is. Het gaat er immers niet om hoeveel mijten er dood zijn, maar hoeveel er nog leven. Het advies is nu om met een vast bestrijdingsschema te werken. en blijkt me dat er een vernieuwde versie van de brochure is uitgebracht in 2010.

Kwam wel de vraag wanneer doe ik dit? Na de vakantie moest ik ook suikerwater aanbieden. Dit suikerwater moet je eveneens in de kast hebben voordat de winterbijen geboren worden. Als datum hiervoor houdt men vaak 14 september aan. Het indampen van het suikerwater vergt zoveel energie, dat dit beter door de zomerbijen gebeuren moet, zodat de winterbijen hun energie kunnen behouden om de winter door te komen. Indien je suikerwater aanbiedt samen met het mierenzuur, is de werking minder. De bijen dampen het suikerwater in, door te gaan wapperen met hun vleugels. Indien je gelijktijdig mierenzuur aanbiedt, vervliegt het mierenzuur door dit wapperen ook sneller. Het leek me dus beter om geen mierenzuurbehandeling toe te passen terwijl ik ook nog suikerwater aanbood.

De volgende vraag is, hoeveel suiker moet ik toedienen? Bij het inwinteren, gaat men uit van een verhouding van 3 kilo suiker op 2 liter water. In de boeken staat geschreven dat je in een volle kast, uitgaande van twee broedkamers denk ik, moet uitgaan van 15 kilo suiker. Daar het mijn eerste jaar van bijenhouden is en mijn volken nog niet zo groot zijn, heb nog geen aparte honingkamers boven mijn broedkamers. Hierdoor bevatten mijn ramen zowel honing als broed en kon er dus nog geen honing geslingerd worden deze zomer. Wat betekend dat mijn bijen nog gewoon over de honing kunnen beschikken. Wil je nu weten hoeveel suiker je dus aanbied, moet je wel weten over hoeveel honing de bijen nog beschikken. Er bestaan ingewikkelde formules om dit te berekenen, ik ben kennelijk een dom blondje want ik vind dit al snel ingewikkeld. Als je weet dat je volk de winter niet doorkomt, indien ze niet genoeg voeding hebben, kun je er volgens mij maar beter voor zorgen zoveel mogelijk aan te bieden.



Voor mij betekende dit dat ik de weken die mij restte, tussen 20 augustus en 14 september, zoveel mogelijk suiker water aan te bieden. Het suikerwater ging er rap in. Tot 3 september heb ik per kast 6 kilo aangeboden. Vanaf 3 september was ik nog 6 dagen afwezig. In deze periode heb ik de mierenzuurbehandeling herhaald. Hierna heb ik nog 3 kilo suiker per kast aangeboden.
Nu hoop ik maar dat ze genoeg voeding hebben. Met betrekking tot de varroa mijten kan ik alleen zeggen, geen mijt te zien. Ik begrijp dat ik nu dus alert moet blijven. Indien het eerdaags mooi is zal ik de kast nog eens openmaken en kijken hoeveel voeding er nu in zit en of er nog broed is.

Geen opmerkingen: