zondag 7 oktober 2012

Een gekke hobby.

Ziet het er niet heerlijk uit zo'n raat met goudkleurige honing?


Gekke hobby dat bijenhouden, maar wel een waarmee je oud kunt worden.
Een hobby waarbij je hersenen blijven werken. In de bladen lees ik dat de winterbij wordt gevormd vanaf half september tot ergens in oktober. Soms stelt men dat dit ook eerder dan september is en soms geeft men aan dat het zelfs tot begin november kan doorgaan. Ik liep al een tijdje rond met de vraag, hoe weet ik nu of ik winterbijen heb. Ik heb mijn bijen op tijd suikerwater gegeven, maar zou het niet kunnen zijn dat er nog laat broed aanwezig was en dat hierdoor de nieuwe voeding weer gebruikt zou worden om hiervan mijn volk te voeden? Of zou door al dit suikerwater de koning weer gestimuleerd gaan worden om nieuwe eitjes te gaan leggen, waardoor de winterbijen dus later geboren worden en waardoor dan weer een probleem zou ontstaan, omdat er niet zoveel stuifmeel meer aanwezig is en dus de voerdersapklieren van de werksters niet goed meer ontwikkelen en dit dus weer zijn weerslag op het nieuwe volk zal hebben?


Snapt u het nog?
Ik besloot dat er maar een oplossing was, ik zou voor een laatste keer in de kast kijken om te zien hoe het volk er voor stond, of er genoeg voeding aanwezig was en of er nog dracht was.
Vandaag was het weer goed, het zonnetje scheen en er was geen regen en haast geen wind. Ik zag de bijen in en uit de kasten gaan. Dus vandaag namen voor de laatste keer dit jaar een kijkje in de kast.


Kast B (de linker kast) bestaat uit één broedkamer. Bij het openen van deze kast zag ik dat de twee buitenste ramen met raat, niet waren uitgebouwd. De overige ramen zaten vol met honing. Ik zag geen broed. Ik zag ook geen stuifmeel. Ik zag wel veel bijen en ook de koningin. Bij het bestuderen van de foto's lijkt het erop dat bij het raam van de koningin het stuifmeel zat. Ik heb de buitenste niet uitgebouwde raten voor sluitblokken verwisseld.

Kast A, ( de rechter kast) bestaat uit twee broedkamers waarbij we in de bovenste broedkamer van links naar recht hadden hangen:
Eén sluitblok / zes ramen vol met honing / een sluitblok / een uitgebouwd leeg raam / een sluitblok.
Ik zag veel bijen.
Ik heb het uitgebouwde lege raam laten hangen. Ik beschikte niet direct over een sluitblok en wilde de kast zo snel mogelijk sluiten. De onderste broedkamer heb ik maar gelaten voor wat het was. Ik ga er van uit dat de situatie hier net zo is als bij Kast A en dat ook hier geen broed meer in zit en vermoedelijk ook geen stuifmeel. Het blijft wel malen in mijn hoofd en eigenlijk wil ik dolgraag weten wat er in de onderste kamer zit. Daar ik de bijen niet langer wil lastig vallen en weet dat ze in ieder geval genoeg honing hebben om de winter door te komen, moet ik me maar beheersen en de kast verder met rust laten.

Ook heb ik vandaag de vliegopening weer vergroot.
Toen ik ging voeren, heb ik de vliegopening verkleind om er voor te zorgen dat de bijen de kast beter konden beschermen tegen roverij. Ik heb begrepen dat de vliegopening in de winter beter wat groter kan zijn en wel om de volgende redenen; tijdens de winter, als de bijen in een tros hangen en ze zachtjes waaieren met hun vleugels, komt er koolzuurgas en waterdamp vrij. De vochtige warme lucht met koolzuurgas stijgt naar boven op en gaat via de zijwanden weer naar beneden waarbij ze afkoelt. Een deel van het vocht condenseert tegen de wand. Indien de bovenzijde van de kast weinig lucht doorlaat en de vliegopening klein is, kan het koolzuurgas niet goed naar buiten. Beter is het om dan een dubbele opening te hebben waardoor er voldoende ventilatie is, maar de wind niet met kracht naar binnen kan waaien. Bij een klein volk zou je echter weer moeten kunnen volstaan met één opening. Afijn, er zit dus ruim voldoende voeding in beide kasten.

Maar altijd zijn er maar die vragen in je hoofd. Net na de vakantie, toen ik zag dat het volk in kast A toch nog behoorlijk gegroeid was en ik bang was dat ze ruimte gebrek zouden krijgen, heb ik één raam met niet uitgebouwde raat tussen twee sluitblokken gehangen. Ik had ergens gelezen dat dit een goede methode was. De raat is dus inmiddels uitgebouwd, maar niet meer gevuld. Ik vraag me achteraf af of ik deze verdeling niet anders had moeten maken waarbij ik aan de linkerzijde twee sluitblokken zou hebben en aan de rechterzijde een sluitblok en een onbebouwd raat, waardoor de ramen met honing precies in het midden zouden hangen.

Verder vraag ik me af of ik er goed aan heb gedaan om zo laat nog in de kast te kijken? Heb ik de bijen, die vermoedelijk winterbijen zijn, niet te veel van slag gebracht waardoor ze weer minder energie voor de winter overhoud.
De bijen hadden de kasten met propolis aan elkaar gekit, is het nu erg nadelig dat ik door het kijken in de kast deze propolis afdichting heb stuk gemaakt? Welk effect heef dit voor de bijen?

Ik zag dat er dus geen broed meer was, ervan uitgaand dat dit er ook niet meer komt, betekend dit dus dat ik nu winterbijen heb. Ik zie de bijen op kleinere schaal nog wel in en uit vliegen, wat betekent dit en slijten ze hierdoor niet te veel?

Mogelijk heb ik geen stuifmeel meer in de kast, maar hebben de winterbijen dan wel genoeg stuifmeel gehad en had er niet nog wat voorraad moeten zijn voor de voorjaarsbijen?


Geen opmerkingen: