maandag 3 maart 2014

Rommelend de winter door.




Het is een gekke zomer geweest. Als je rommelend het jaar door bent gekomen ga je meestal ook rommelend de winter in. Dat was zeker bij mij het geval. Mijn bijen in kast A hadden veel varoa. Bij de laatste behandelingen met mierenzuur, wilde het verdampen ervan niet goed lukken. Vervolgens bleef de temperatuur weer lang aan de warme kant, waardoor oxaalzuur druppelen weer niet goed ging.



Op 30 oktober zag ik ze nog steeds met stuifmeel binnenkomen. Ergens begin december zat de schrik er goed in, kijkend naar de bodemplank zag ik niets gebeuren. Geen aangeknaagde dekseltjes. Hadden ze wel genoeg voeding. Bij het lichtjes op tillen van de kast, werd ik er nog geen wijs uit. De kast openmaken om dit te cheqen was geen optie. Door het plexiglas heen zag ik enkele bijen heen en weer drentelen, zonder een duidelijk doel. Hoe groot zou het volk zijn? Kunnen ze zich wel warm houden als het echt koud wordt? Van alles gaat er weer door je heen. Het leek of het volk in kast A erg klein was. Uiteindelijk besloot ik om er een pak Apifonda op te leggen.




Nog leek er niets te gebeuren. Wat was dat toch met die bijen. Ik zag er wel wat heen en weer lopen, maar daar was alles mee gezegd. Doordat ik de apifonda erop had liggen en niet wist of ze hier van onderaf gebruik van maakten, durfde ik het pak niet meer te verwijderen om alsnog, toen het kouder wed, oxaalzuur te druppelen.
In kast B had ik ook een pak Apifonda gelegd, dit volkje deed het goed. Met grote getalen haalden ze de suiker uit het pak weg. Begin Februari heb ik in kast A het gat in de Apifonda maar groter gemaakt. Opeens kwamen de bijen in grote getalen tevoorschijn. Veel meer bijen dan ik had verwacht of nog op had durven hopen. Het bleek opeens wel mee te vallen met dit kleine volkje. Als ik zie hoeveel het er zijn, dan kunnen ze nooit zonder voeding gezeten hebben. Het is nu maar te hopen dat ze nu door de Apifonda  geen signaal hebben gekregen van; jongens de zomer komt er aan, er is genoeg te eten.



De laatste dagen is het weer warmer zelf een dag met 13 tot 14 graden C geweest. De reinigingsvlucht is geschiet en heel langzaam worden er ook wat dode bijen uit de kast verwijderd. Bij mooi weer vliegen ze uit. In het begin om de omgeving te verkennen en later om stuifmeel te verzamelen. Vandaag zag ik ze voorzichtig binnen komen. Soms buitelden ze aangekomen op de vliegplank neer. Ze moeten nog leren, maar het gaat al snel heel goed, Met meer of minder stuifmeel zie ik ze landen. Sommige hebben rode stuifmeelklompjes bij zich, andere oranje vast afkomstig van een crocus. Wat een mooi gezicht het bijenseizoen is geopend.


Geen opmerkingen: