woensdag 18 juli 2012

Het bijenvirus.


Op 2 juni ontving ik mijn twee bijenvolkjes. Het idee was eerst om buckfast bijen te nemen. Ik besloot dat ik eigenlijk nog niet met koninginnenteelt wilde beginnen en dus net zo goed, of beter zelfs, de “gewone”bruine bij kon nemen. Twee kleine volkjes, ieder op drie ramen. De twee volkjes zijn voorzichtig in de stal op de moestuin gezet, waarna ik ze met rust liet. De eerste keer dat ik in een van de twee kasten wilde kijken, was ik mijn afdekdoeken vergeten en werkte mijn tabak niet goed meer. Wat een ellende. Dat ik de kast heb kunnen sluiten, zonder al te veel schade aan te richten, is achteraf een wonder. Na twee weken waren we ( mijn man en ik) toch wel erg nieuwsgierig hoe het er aan toe ging. Met pijp en een blaasbalg gevuld met nieuwe tabak, hebben we de kasten geopend. Alles ging nog erg onwennig. We hebben wat foto’s van de ramen genomen, maar echt kijken, echt waarnemen wat er nu eigenlijk in de kast gebeurde was er nog niet bij. Het weer was en is al tijden aan de slechte kant. Voor we opnieuw in de kasten konden kijken, waren we weer twee weken verder. Dit keer maakten we geen foto’s, maar hebben heel bewust de ramen bekeken. We zagen broed, we zagen stuifmeel en we zagen honing. En we zagen in beide kasten een koningin lopen, ze was gemerkt met een grote gele stip op haar rug. Beide volkjes groeiden. Het ene volk iets harder dan het andere. In beide kasten hebben we sluitblokken verwisseld voor wat kunstraat.


Hiernaast de koningin met een gele stip.










Een dezer dagen liep ik langs de Slegte en kon het niet laten, even kijken of er misschien wel bijenboeken stonden. Doorgaans vind je weinig leuke tweedehands boeken over de bijenteelt. Ik had geluk, kennelijk had men boeken van een imker verkregen. Met een heel stapeltje boeken ging ik de deur uit. Op een avond hoor ik mijn man zeggen, we hadden je volkjes suikerwater mee moeten geven voor een betere start. Manlief was ze al aan het bestuderen, hij had gelijk, ik heb dit ook wel eens vernomen. Een nieuw volk kan de omgeving nog niet en moet deze dus nog verkennen, om geen energie verloren te laten gaan, is het dus wijs om ze wat extra voeding mee te geven. Ik had dit vorig jaar geleerd, maar helaas was ik het vergeten. Voor mijn bijen had dit geen zin meer, zij vlogen al volop af en aan met stuifmeel.


Weer zijn er twee weken verstreken en ook dit weekend hebben we in de kasten gekeken. We hebben er leuke foto’s van gemaakt. Bij het kleinere volk was er nog onbebouwde raat, maar we troffen er ook speeldoppen aan. Dat was vreemd. De koningin was gelukkig nog wel in het volk aanwezig. Ook zagen we nog steeds broed. Omdat ze nog genoeg ruimte hadden, hebben we de laatste sluitblokken nog niet voor nieuw raat verwisseld. Omdat het steeds langere tijd regent, heb ik besloten het volk wat te helpen door alsnog suikerwater aan te bieden. Om het een lekker luchtje te geven heb ik er lavendel aan toegevoegd. Ik hoop dat ze hierdoor nog wat kunnen uitbreiden. Het andere volk is gestaagd gegroeid, er heerst in deze kast een drukte van jewelste. Hier hebben we de twee laatste sluitblokken vervangen door kunstraat en ook bij hen heb ik suikerwater neergezet.


Langzaam dringt het besef binnen, ik ben besmet met het bijenvirus. Op weg naar het werk, op de fiets naar de moestuin, tijdens het stofzuigen, bij het uitlaten van de hond, regelmatig gaan er gedachten over mijn bijenvolk door mijn hoofd.
Gedachten als;
Wat kan ik nog doen tijdens mijn vakantie om de varoamijt tegen te gaan?
Eind juni vroeg ik aan een andere imker, wat moet of kan ik nog doen om de Varoa mijten tegen te gaan tijdens mijn vakantie. Hij dacht dat het wijs was om er nog een darrenraat in te hangen. Hier denk je dus over na. De vraag is of het aanbieden van darrenraat een stimulans is tot het uitbouwen hiervan, of dat ze deze raat alleen zullen uitbouwen naar eigen behoefte. Mocht het de bijen extra aanzetten tot het uitbouwen, dan gaat hiermee veel energie verloren die je beter kunt gebruiken om je volk te laten groeien. Mocht het alleen uitgebouwd worden als zij zelf denken dat dit noodzakelijk is, en dit ander toch ook wel doen met de gewone raat. Dan zou je door het aanbieden van darrenraat, de varoamijt gemakkelijk kunnen verwijderen.

Het grotere volk, laten we dit voor het gemak volk A noemen, is zo gegroeid, dat na het uitbouwen van de twee laatste ramen, de eerste broedkast vol is. Als we nu drie weken met vakantie gaan, kan dit dan nog problemen opleveren? Hebben ze dan nog genoeg ruimte? Of is het wijs er nog een broedkamer op te zetten met hierin drie ramen met kunstraat en verder sluitblokken?

Het kleinere volk, laten we dit dan maar volk B noemen, heeft één raam met kunstraat nog niet uitgebouwd. Daar ik speeldoppen in deze kast zie vraag ik me of er verminderde bouwactiviteit is omdat ze willen vertrekken? Of is er misschien te weinig voeding aanwezig om uit te bouwen? Of vinden ze de koningin niet meer voldoen en willen ze deze zelf gaan vervangen? Of is het volk gewoon nog niet gegroeid en moet ik er niet te veel achter zoeken?

Hiernaast het stertselende van de bijen op de vliegplank.









Ik heb hierop besloten om, zoals ik al eerder schreef, extra voeding aan te bieden. Omdat ik nog geen honing af neem en wil zorgen dat ik met sterke wintervolken de winter in ga, denk ik eraan om mierenzuur in de kast te zetten via de sponsmethode. Omdat dit ook de varoamijten dood in het broed, heb ik geen darrenraat meer in de kast gehangen. Bovendien is het nog maar een kwestie van tijd dat de Darren gedood zullen worden, dus vraag ik me af of de bijen het darrenraat nog wel zullen bebouwen. De volgende vragen komen op, gezien de tijd die nog rest tot mijn vakantie; Bied ik het suikerwater tegelijk aan met het mierenzuur? Hoeveel mierenzuur moet ik in de kast zetten? Doordat de bijen het suikerwater zullen willen laten indampen, gaat er mogelijk wat van de werking van het mierenzuur verloren, moet ik daarom extra mierenzuur gebruiken. Het is al dagenlang slecht weer, rekeninghoudend met de verdamping zal ik de spons onder of boven in de kast zetten?
Je ziet het, veel vragen om over na te denken en een volk dat zijn eigen plan trekt.

1 opmerking:

Unknown zei

Tof, als beginnende imker volg ik met plezier je verhaal, grt bruno