dinsdag 18 maart 2014

voorjaarsinspectie


Het weer is deze dagen zo mooi dat de bijen al volop stuifmeel binnen halen. Zondag 9 maart 2014 liep de temperatuur meter zelfs op tot van 19 graden in de Bilt en 22 graden in Maastricht. Al bij al een nieuw warmte record. Hoe anders was dit vorig jaar. Een mooie dag dus om de kast te openen en een voorjaarsinspectie te houden. Daar waar ik me van de winter zorgen had gemaakt over mijn volkje in kast A, leek dit nu geheel ten onrechte. Bij het openen van de kast zag ik al snel dat het een mooi en groot volk was. 




Ik moet bekennen dat ik dit zeg, zoals een trotse moeder over haar kinderen zou spreken. Ik ben met beide volken op twee broedkamers de winter in gegaan. Zoals ik al eerder vertelde ben ik naar mijn mening de winter wat rommelend ingegaan.




In de bovenste broedkamer van kast A trof ik honing en stuifmeel aan. Op de ramen zaten de resten van de plakkerige apifonda. Ik zag ramen met niet verzegelde honing. In de bovenste broedkamer trof ik ook een beschimmeld raam aan. Ik kon aan de ramen goed zien dat de buitenste ramen van zowel de onderste als bovenste broedkamer in de winter niet gebruikt waren geweest. In de middelste drie ramen van de onderste broedkamer zag ik afgesloten en open broed. 





Het mooiste dat ik zag was mijn mooie koningin. Zo in het begin van het jaar, bij het inspecteren van je imme, geeft niets een gelukszaliger gevoel dan het zien lopen, schrijden, van je koningin. De hele week bleef ik er lyrisch van. Zo mooi, kan me niet herinneren dat ik dit eerder zo ervaren heb. Het volkje van kast B was wat minder groot. De bijtjes in deze kast zijn ook wat kleiner. In deze kast trof ik in de bovenste broedkamer twee ramen met open en gesloten broed aan. Ook hier was honing en stuifmeel rond de broedkamer aanwezig. Altijd merk ik weer dat ik na het controleren van de volkjes nog te veel vragen heb. Ik denk dan achteraf, wat heb ik ook al weer gezien. Ben op dat moment in de ban van wat ik zie, waardoor ik vergeet aantekeningen te maken.

Geen opmerkingen: